Hoe bouw ik een wagen?

Hoe bouw ik een carnavalswagen:

We pakken met de foto’s terug naar het seizoen 2012/2013, en aan de hand van de foto’s bij dit artikel en de uitleg hopen wij een goed beeld te schetsen van wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een wagen. Met deze wagen rijden we 3 optochten, en hier ·gaat een heel proces vooraf, voordat we de optochten daadwerkelijk kunnen rijden.

Het bouwseizoen loopt bij ons van half augustus tot aan de carnaval. We werken liefst zonder planning, maar wel met een einddatum, dit is de zaterdag van de carnaval, de dag van de eerste optocht.! Maar het proces begint ongeveer in April. In deze maand word de evaluatievergadering gehouden en gaat er een kleine groep mensen om tafel zitten voor een idee te bedenken, en de eerste schetsen vloeien hieruit voort. Ook word de bouwloods weer in gereedheid gebracht zodat er half augustus gestart kan worden. Het seizoen starten we altijd met een bouwervergadering, waar elke bouwer de tekening krijgt te zien.· En hier begint de bouw van de wagen. 

Een kleine uitleg over de rolverdelingen in de loods gaat hier wel aan vooraf. We zijn natuurlijk 1 club, maar een iedere heeft zijn specialiteiten, deze hebben we onderverdeelt. Eenieder in de loods weet wel waar hij of zij onder valt. Dit gaat automatisch, hier hoeft niemand op gewezen te worden, en iedereen is vrij in zijn of haar keuze. Het blijft tenslotte een hobby! (wel tijdrovend)

 

We hebben als volgt:

Mallenmakers

Constructieploeg

Boetseerders

Polyesteraars

De verfploeg

Spuiters

En alle andere vallen onder manusjes-van-alles, want naast het standaard lijstje, zijn er tal van andere bezigheden, teveel om op te noemen.

 En als we dan een ontwerp hebben hangen, hoe beginnen we dan werkelijk aan die wagen, want een popje op papier gaat allemaal wel, maar hoe vertaal je dit naar een pop op juiste grootte in 3d?

bouw 13

We zullen het principe uitleggen wat voor elke vorm geld, aan de hand van 1 pop.

Allereerst is het maken van een pop te verdelen· in 4 fasen, te weten Lassen, Kleien, Polyesteren en Afwerken.

 

Fase 1, Lassen ;

Het begint allemaal met wat buizen en de constructie ploeg. De buizen worden in een geraamtevorm aan elkaar gelast, hier proberen we al zoveel mogelijk rekening te houden met eventuele bewegingen. Ook word er rekening gehouden met het bevestigingspunt, deze word op een zo onopvallende plek weggewerkt.

bouw 2bouw 3

Aan dit geraamte wordt betonijzer gemaakt in een ruwe vorm zoals de pop er wezenlijk uit moet gaan zien. De pop is nu echter nog volledig detailloos en zo'n 15 cm minder dik, dan de pop er uiteindelijk uit gaat zien, dit omdat er nog een klei laag overheen komt.

 

Fase 2, Boetseren ;

De ijzeren mal wordt volledig bedekt met ruwe klei. Dit is in ons geval blauwe leem, deze gewoon bij ons in het prachtige west-Brabant in de grond te vinden is. Deze word gemengd met water in een zelfde molen als de bakker voor het deeg gebruikt.

 bouw 5bouw 6

Als de ruwe klei op de mal zit, gaat een boetseerder aan de slag. Hij gaat met een plamuurmes de details en de vormen in de pop maken, dit doet hij met dezelfde klei als al op de pop zit. Dit word uiteindelijk de definitieve vorm van de pop. Als het boetseren klaar is word de pop met een natte spons ‘’gewassen’’ dit zorgt ervoor dat deze glad word. Het kleien is gebeurt en de frietpan kan aan! Om er voor te zorgen dat het polyester straks makkelijk loslaat, wordt het hele kleiwerk besprenkelt in frietvet. (Eigenlijk hetzelfde als boter in een pan doen alvorens je een stukje vlees bakt)

bouw 4

 

Fase 3, Polyesteren ;

Polyester is een vreemd goedje. Het bestaat uit o.a. Hars, Thinner en Mek welke stevig door elkaar gemengd moeten worden alvorens men het kan gebruiken. Met een blokkwast word de polyester op een glasvezelmatje eerst ingesopt, waarna het op de pop word aangebracht. Ook wel soppen genoemd.

bouw 7bouw 11

Na een aantal uur drogen, is de polyester keihard en behoudt het zijn vorm. Met hamer en beitel wordt de vorm open gekapt. Alle klei word van de mal afgehaald, en de mal word uit elkaar gehaald. Uiteindelijk worden de delen polyester met ijzerdraad en lapjes polyester weer aan elkaar gezet. En word er een klein gedeelte ijzer in gemaakt, zodat de pop kan bewegen en bevestigd kan worden.

 

Fase 4, Afwerking ;

Omdat op het gemaakte figuur nog wel eens harde vezels voorkomen, worden vooral de belangrijke gedeeltes goed geschuurd. Hoe gladder de pop, hoe makkelijker deze netjes te schilderen is. In tijdnood wordt deze stap echter nog wel eens overgeslagen. Als het schuurwerk over is, wordt de pop in de grondverf gezet. Na de grondverf worden de vlakken met de basiskleuren geschilderd. Waarna de pop opgespoten kan worden, ook de schaduwen worden aangebracht. Als alles droog is worden als laatste stap de ogen ingeschilderd en kan hij op de wagen worden bevestigd.

bouw 8bouw 10bouw 12wagen2013

En dit proces word bij iedere pop of vorm gevolgd, zodat je een complete en bewegende wagen krijgt.